DUYGUSAL YEME

Duygusal yeme, kişinin duygusal durumlarını düzenlemek amacıyla fiziksel bir açlık hissetmeksizin yiyecek tüketimini ifade eder. Bir başka deyişle, yemek yeme davranışı fiziksel bir açlıktan değil duygusal bir nedenden kaynaklanır.

Genellikle tatlı, yağlı veya karbonhidrat ağırlıklı besinler tüketmek, vücudumuza salgılattıkları hormonlar sebebi ile kısa sürekli bir iyilik hali yaratabilir. Bu nedenle, duygusal açıdan kendimizi kötü hissettiğimiz durumlarda bu tür yiyecekleri tüketerek geçici bir iyilik hali yakalamaya çalışırız. Ancak bu kısa süreli bir rahatlık yaratır, uzun süreli olumlu etkisi yoktur. Olumlu etkinin de tam aksi, kişiyi kilo alma, yediklerine dair pişmanlık duyma ve bazı sağlık sorunlarına sebep olması açısından olumsuz etkiler Duygusal yemek yemenin sonucunda kişi rahatsız olduğu kilo problemleri yaşayabilir, şeker, kolesterol gibi birçok hastalığa sebep olabilir. Ayrıca, yaşadığı kilo problemi öz beğenisini etkileyebilir. Böylece duygusal yemek yemenin sonucu olarak hem fiziksel hem psikolojik olarak çeşitli problemler yaşayabilir.

Stres, duygusal yemenin oldukça büyük bir nedenidir.

Yemek yemek, stresi yönetmenin veya rahatsız edici duyguları (yalnızlık, kaygı, öfke veya üzüntü gibi) azaltmanın bir yolu gibi görünebilir. Beyinde dopamin seviyenizi artırmak için bilinçsiz bir girişimle çok fazla yemek yiyebilir ve bir zevk duygusu hissedebilirsiniz. Böylece, yemek, mutluluk veya rahatlık gibi hoş duyguları hissetmemize olanak sağlayabilir.Yemek yedikten kısa bir süre sonra bir rahatlık yaşasak da bu rahatlama pek uzun sürmez. Hissettiğiniz strese bir de kontrolünüz dışında yemek yemiş olmanın çeşitli olumsuzlukları eklenir.
Duygusal yeme problemi yaşadığımız problemlerin belirtisi olarak ortaya çıkar fakat asıl nedenini anlayabilmek, çözüm üretebilmek adına bir terapistten destek almak önemlidir. Çünkü, birçok problem de olduğu gibi duygusal yeme davranışı da erken dönemlere ait duygusal ilişkilenmemizin bir sonucu olabilir.

Duygusal Yeme ile Nasıl Başa Çıkabilirim?

Duygular ve aşırı yeme arasındaki bağlantıyı anlamak, yepyeni olasılıklar dünyasının kapılarını açar. Yemek yemeden duygularla başa çıkmayı öğrenebilirsiniz.

Hissettiğiniz Duyguyu Fark Edin.
Fiziksel olarak aç değilim ama yemek yemek istiyorum. Peki bu isteği duyarken hangi duyguyu hissediyorum? Bu duygu bedenimde nasıl bir his yaratıyor?

  • Hissettiğiniz Duygunun Adını Koyun ‘Hissettiğim Bu Duygu Kaygı’ şeklinde
  • Hiçbir duygu ile sonsuza dek kalmadığınızı kendinize hatırlatın ‘Şu anda zorlanıyorum ama bu birazdan geçecek bir olumsuz duygu‘
  • Hissettiğiniz duyguya eşlik eden düşüncelerin neler olduğunu fark edin. Şu anda bu duyguyu hissetmeme neden olabilecek neler düşünüyorum?
  • Duygularınızı kontrol edip, bir an önce hafifletme istediğinizden uzaklaşın. Duygunuzu ve getirdiği bedensel tepkileri kabul edin.